Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz dyrektywy 95/46/WE ("RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku. Szczegóły znajdują się tutaj.

Zamknij
  

Szanowni Państwo

 

Instytut Biologii i Biotechnologii serdecznie zaprasza do siebie zorganizowane grupy uczniów szkół średnich wraz z Opiekunami.

 

Program wizyty przykładowo może obejmować:

- zajęcia wprowadzające z prezentacją Instytutu,

- prezentacja tematyki badawczej Instytutu wraz z pokazaniem laboratoriów i nowoczesnej aparatury,

- istnieje także możliwość zorganizowania zajęć prowadzonych przez naszych Pracowników w Państwa Szkole.

 

Oferujemy również Zajęcia prowadzone w ramach Uniwersyteckiego Portalu Wiedzy

 

W roku akademickim 2019/2020 proponujemy:

 

WARSZTATY

 

Czy znasz te jony?
 

Czas trwania zajęć: 2-3 godz. lekcyjne (zajęcia laboratoryjne wyłącznie na terenie UR w Rzeszowie), maksymalna liczba uczniów w grupie – 24

Prowadzący: dr inż. Anna Górka (agorka@ur.edu.pl), dr inż. Magdalena-Słowik Borowiec (m.slowik_borowiec@interia.pl), mgr inż. Magdalena Podbielska (magdapodbiel@gmail.com), inż. Paulina Książek

 

Warsztaty mają na celu zapoznanie uczestników z przebiegiem reakcji wytrącania osadów oraz podziałem kationów i anionów. Podczas zajęć każdy z uczestników zapozna się z reakcjami identyfikacji wybranych kationów i anionów poprzez przeprowadzenie zgodnie z instrukcją doświadczeń chemicznych. Następnie w 3 osobowych grupach uczestnicy dokonają samodzielnej identyfikacji soli przekazanej przez prowadzącego zajęcia. Wspólnie w grupie przeanalizowana zostanie możliwość zastosowania praktycznego zdobytej wiedzy, wykonany zostanie pokaz analizy zawartości jonów na przykładzie jonów występujących w glebie.

 

 

 

 

Wykorzystanie nanotechnologii w leczeniu chorób nowotworowych - synteza nanomateriałów magnetycznych

 

Czas trwania zajęć: 2 godz. lekcyjne (zajęcia laboratoryjne wyłącznie na terenie UR w Rzeszowie), maksymalna liczba uczniów w grupie – 12

Prowadzący: mgr Anna Tomaszewska (atomaszewska@ur.edu.pl), mgr inż. Magdalena Kulpa-Greszta (magdalena.kulpa90@gmail.com),

mgr inż. Patrycja Kłoda, inż. Róża Bielak, Daniel Sikora 

 

Warsztaty mają na celu syntezę nanomateriałów magnetycznych oraz określenie ich właściwości fizykochemicznych. Podczas zajęć uczestnicy wykonają syntezę nanocząstek magnetytu (Fe3O4) metodą współstrącania. Następnie określą rozmiar hydrodynamiczny otrzymanych nanocząstek i ich stabilność w roztworach koloidalnych (pomiar potencjału zeta). Na koniec zajęć uczestnicy przebadają zachowanie nanomateriału w zmiennym polu magnetycznym (zjawisko hipertermii) i zaznajomią się z różnymi możliwościami wykorzystania nanocząstek magnetycznych w terapiach chorób nowotworowych.

 

Brak dostępnego opisu zdjęcia.

 

 

 

PRELEKCJE

 

Prowadząca - dr hab. Idalia Kasprzyk, prof. UR (idalia@univ.rzeszow.pl)

Botanika w sądownictwie
 

Podczas wykładu odpowiemy na pytania:

  1. Co może być uznane za dowód w sprawie sądowej oraz jak należy zbierać roślinny materiał dowodowy aby był uznany w procesie sądowym? Co to jest the Likelihood Ratio i jak się go interpretuje. Jak można fałszować miody? Jak wykazać, że materiał pochodzi z przemytu?

Uczniowie poznają rośliny i grzyby trujące występujące w Polsce i skutki działania ich trucizn. Odpowiemy na pytanie dlaczego pyłek roślin i okrzemki są dobrym materiałem dowodowym. Przedstawimy najciekawsze sprawy sadowe, w których materiał roślinny był kluczowym dowodem sądowym.

 

https://www.bbc.co.uk/programmes/articles/5q2xGXDZv0S7hg3KQl11vNg/plant-detectives-how-bramble-and-co-can-help-solve-crimes

 
 
Biologia zapylania- sekrety kwiatów
 

Wykład rozpocznie się omówieniem ewolucji procesu zapylania, pokażemy jak wyglądał hipotetyczny pierwszy kwiat. Omówimy jak rośliny bronią się przed samozapyleniem, procesem dla nich niekorzystnym. Przedstawimy sposoby zapylania oraz odpowiemy na pytanie dla kogo kwitną kwiaty, jak oszukują i zwabiają swoich zapylaczy. Na przykładach omówimy mutualistyczne relacje roślina-zapylacz. Wykład będzie ilustrowany ciekawymi zdjęciami.